Lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Karlshamn

Se lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Karlshamn. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Karlshamn som finns hos arbetsgivaren.

Handläggare inom tekniska enheten

Tekniska enheten rekryterar en handläggare med inriktning mot bla trafik, gata, kvartersmark, allmän plats samt den allmänna markreserven. Tekniska enheten har ett stort servicefokus mot såväl kommunens invånare som kommunala verksamheter. Arbetsuppgifter Som handläggare inom tekniska enheten kommer du bland annat att arbeta med remissyttrande för polistillstånd, tillstånd för uteserveringar, upplåtelse av allmän plats på t ex Stortorget och Sommargatan.... Visa mer
Tekniska enheten rekryterar en handläggare med inriktning mot bla trafik, gata, kvartersmark, allmän plats samt den allmänna markreserven.
Tekniska enheten har ett stort servicefokus mot såväl kommunens invånare som kommunala verksamheter.
Arbetsuppgifter

Som handläggare inom tekniska enheten kommer du bland annat att arbeta med remissyttrande för polistillstånd, tillstånd för uteserveringar, upplåtelse av allmän plats på t ex Stortorget och Sommargatan. Du kommer hantera inkommande ärenden och frågor från medborgare inom enhetens ansvarsområde, och kommer att ha ett nära samarbete med samtliga förvaltare inom enheten.
Kvalifikationer
Du har relevant eftergymnasial utbildning, företrädesvis inom trafik och gata, alternativt dokumenterad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet är meriterande.
Du är engagerad, noggrann och uppskattar samarbete, har en god förmåga att organisera det dagliga arbetet, samt har en god kommunikativ förmåga.
Du behärskar det svenska språket i tal och skrift, har god dator- och systemvana samt god kunskap i Officepaketet. Körkort B är ett krav.
Om arbetsplatsen
Tekniska enheten består av 25 tjänstepersoner med expertis inom bygg, energi, brand, lås, larm, mark, gata, trafik, park, skog, natur, marina miljöer, digitala förvaltningssystem, projektledning, verksamhetsutveckling, mark- och exploatering samt miljö och hållbarhetsfrågor. Enheten ingår i kommunstyrelseförvaltningen och samverkar specifikt med förvaltningens enheter för drift & underhåll.  En viktig del i enhetens uppdrag är att värdesäkra och utveckla de kommunala tillgångarna inom verksamhetsområdet.
Som anställd i Karlshamns kommun får du ta del av våra förmåner som bland annat erbjuder träning och aktiviteter med samarbetspartners för motion och hälsa. Möjlighet semesterväxla finns, samt möjlighet till distansarbete om verksamheten tillåter.
Information om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag
2025-08-17
Övrigt
Innan anställning erbjuds behöver du visa upp id-handling: pass eller nationellt id-kort.
För mer information kontakta: Johan Eriksson, Teknisk chef, 0454-814 14
Facklig företrädare för Vision, Julia Solokof, 0454-811 02
Besök gärna Så jobbar vi med rekrytering - Karlshamns kommun Där hittar du viktig information kring bland annat vad som gäller dig som har skyddade personuppgifter, hur vi kontrollerar rätten att arbeta i Sverige, när du behöver och hur du beställer ett utdrag ur belastningsregistret samt krigsplacering vid anställning.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via knappen i annonsen. En ansökan till Karlshamns kommun är en allmän handling. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Visa mindre

Verksamhetsutvecklare för Hälso- och sjukvården

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Hälso- och sjukvården i Karlshamns kommun i riktning mot god och nära vård och omsorg. Är du en person som gärna är delaktig i och driver systematiskt förbättringsarbete? Har du enkelt för att se till både det mindre perspektivet i vardagen och till det stora perspektivet som omfamnar hela verksamheten och även andra huvudmän? Då kan du vara den vi söker! Arbetsuppgifter Som verksamhetsutvecklare inom Hälso- och... Visa mer
Vi söker dig som vill vara med och utveckla Hälso- och sjukvården i Karlshamns kommun i riktning mot god och nära vård och omsorg. Är du en person som gärna är delaktig i och driver systematiskt förbättringsarbete? Har du enkelt för att se till både det mindre perspektivet i vardagen och till det stora perspektivet som omfamnar hela verksamheten och även andra huvudmän? Då kan du vara den vi söker!

Arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare inom Hälso- och sjukvården är ditt uppdrag att bidra till omställningen god och nära vård. I det ingår både större och mindre utvecklingsarbeten, så som patientmedverkan, digitalisering och omvärldsbevakning där ditt fokus är för både sjuksköterske- och rehaborganisationen. Du kan även komma att ingå i samverkansprojekt med andra huvudmän. 
Som verksamhetsutvecklare kommer du att stödja enhetschefer och medarbetare att implementera nya metoder, arbetssätt och att driva utveckling som främjar verksamheten. Du är en del av Myndighet och resurs och rapporterar direkt till verksamhetschef. Du förväntas ha nära samarbete med bland annat medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR).
I din roll är samverkan och samarbete A och O, både internt och externt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut/sjukgymnast och som har mångårig erfarenhet av yrket. Arbetet kräver att du har goda kunskaper i det svenska språket i tal och i skrift.
Då ditt huvuduppdrag är att leda och driva verksamhetsutveckling i samverkan med både interna och externa parter, är det av vikt att du har erfarenhet av att delta i eller driva systematiskt förbättringsarbete. Vi ser positivt på om du har erfarenhet av att leda projekt.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta inom den kommunala Hälso- och sjukvården.
Som person är du trygg i din kompetens och har förmåga att:
- Samarbeta, inspirera och motivera för att nå goda resultat.
- Arbeta självständigt och strukturerat och aktivt hålla ledningsgrupper informerade om pågående arbete och resultat.
- Driva verksamhetsnära utvecklingsarbete.
- Vara tydlig och kommunicera väl i både i tal och skrift. 

Om arbetsplatsen
I Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad i Karlshamns kommuns arbetar ca 1300 medarbetare varje dag för att göra skillnad. Som verksamhetsutvecklare för Hälso- och sjukvården ingår du i verksamhetsområdet Myndighet och resurs. I myndighet och resurs ingår enheterna för sjuksköterskor, rehab, myndighetsutövning, korttidsenheten Kompassen samt ny enhet som är i uppstartsfas. Myndighet och resurs är nära kopplad till särskilt- och ordinärt boende då både myndighetsbeslut och delegerade HSL-uppgifter utförs av medarbetare inom dessa verksamheter. Våra medarbetare arbetar för att säkerställa en god och nära vård i samverkan med andra. Vår kultur är präglad av tillit, utveckling och kvalité.

Övrigt
Tillsvidareanställning, heltid.
Tillträde enligt överenskommelse.
Individuell lönesättning tillämpas.

För mer information kontakta
Rebecca Welander, Verksamhetschef Myndighet och resurs: 0454-56 33 39
Kristine Vogler, Medicinskt ansvarig sjuksköterska: 0454-30 75 69

Fackliga företrädare, Vårdförbundet, Sveriges arbetsterapeuter och Fysioterapeuterna nås via kommunens servicecenter: 0454-810 00

Sista ansökningsdag
13 oktober 2024 Visa mindre

Brottsförebyggande samordnare i Karlshamns kommun

Karlshamns kommun, belägen i hjärtat av Blekinge län, är en dynamisk och naturskön kommun som erbjuder en hög livskvalitet för sina invånare. Med en befolkning på cirka 32,000 personer kombinerar Karlshamn småstadens charm med närheten till storstadens möjligheter, vilket skapar en unik balans mellan det lugna och det pulserande. Karlshamns kommun som strävar efter att vara en trygg plats att leva, arbeta och besöka. Om arbetsplatsen; Kommunledningskontore... Visa mer
Karlshamns kommun, belägen i hjärtat av Blekinge län, är en dynamisk och naturskön kommun som erbjuder en hög livskvalitet för sina invånare. Med en befolkning på cirka 32,000 personer kombinerar Karlshamn småstadens charm med närheten till storstadens möjligheter, vilket skapar en unik balans mellan det lugna och det pulserande. Karlshamns kommun som strävar efter att vara en trygg plats att leva, arbeta och besöka.
Om arbetsplatsen; Kommunledningskontoret
Kommunledningskontoret tillhör kommunstyrelseförvaltningen och på din enhet finns funktionerna: juridik, folkhälsa, integration, civilberedskap, alkoholhandläggning, informationssäkerhet samt utredningsresurs. Din närmsta chef är biträdande förvaltningschef för Kommunstyrelseförvaltningen.
Arbetsuppgifter
Vi söker en person som tycker om att jobba strategiskt med långsiktiga mål för att öka tryggheten för de som bor, verkar och vistas i vår kommun men även operativt med ett stort kontaktnät, internt och externt.
I juli 2023 trädde lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete i kraft. Lagens syfte är att ge kommuner förutsättningar att bedriva ett effektivt brottsförebyggande arbete. Lagen ställer krav på att detta ska ske på ett kunskapsbaserat sätt och i samverkan med polis och andra aktörer. Genom den nya lagen förbättras förutsättningarna ytterligare för att stärka, förädla och skapa riktning i kommunens arbete kring brottsförebyggande och trygghetsskapande frågor utifrån en bred ansats.
Karlshamns kommun har i dag en välfungerande samverkan med andra myndigheter inom området. Tillsammans skapar vi en gemensam lägesbild och utifrån den tas åtgärdsförslag fram.
Som brottsförebyggande samordnare ansvarar du för utformande och upprättande av styrdokument. Du samordnar och processleder förebyggande och främjande insatser som syftar till att skapa ett tryggare Karlshamn.
Du är ansvarig tjänsteperson för lokala BRÅ (Brottsförebyggande rådet). Rådet rapporterar och bereder främst ärenden till utskottet för trygghet, kultur, fritid och folkhälsa som ligger under kommunstyrelsen.
En mindre del av tjänsten innefattar alkoholhandläggning med både utredning vid ansökan om alkoholtillstånd och tillsynsärenden. Det är handläggarens uppgift att granska handlingar och ge stöd till sökande under hela processen. Handläggaren utreder dessutom brister som uppmärksammas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt alkohollagens bestämmelser när detta krävs. Det kan vid behov även ingå viss tillsyn ute på fält under obekväm arbetstid.
Kvalifikationer
Högskole-/Universitetsexamen inom socialhållbarhet, statsvetare, kriminolog eller annan utbildning som arbetsgivaren anser är relevant
Flera års erfarenhet av strategiskt och operativt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet på större myndighet.
Vana att jobba med administration kopplat till myndighetsutövning
Erfarenhet av myndighetsgemensam samverkan
Behärska svenska språket flytande i tal och skrift
B-körkort

Meriterande är erfarenhet av
Myndighetsutövning kopplat till alkoholhandläggning
Goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Vi vill att vår kommande brottsförebyggande samordnare är initiativtagande och brinner för sitt uppdrag. Som medel att uppnå målet tar du ansvar för god samverkan och för att bygga relationer. Du är nyfiken och inlyssnande och har lätt att förstå andra vilket gör dig duktig på att fånga essensen och därmed vara det kvalitativa stödet som verksamheten behöver. Som grund i relationsbyggandet finns din förmåga att leda, både dig själv och andra på ett tryggt, inkluderande och tillitsfullt sätt.
Information om tjänsten
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Som anställd i Karlshamns kommun får du ta del av våra förmåner som bland annat erbjuder aktiviteter med samarbetspartners för motion och hälsa. Möjlighet att semesterväxla, samt möjlighet till distansarbete i mindre omfattning om verksamheten tillåter.
För frågor och tjänsten kontakta biträdande förvaltningschef Christina Svensson 0454-816 13 eller [email protected]
Vision, Julia Solokof, 0454-811 02
Sista ansökningsdag är 2024-10-16.
Hjärtligt välkommen med din ansökan till oss på Karlshamns Kommun!
Du kan läsa mer om hur Karlshamns kommun arbetar med rekryteringar HÄR Så jobbar vi med rekrytering - Karlshamns kommun Visa mindre

Brottsförebyggande samordnare i Karlshamns kommun

Karlshamns kommun, belägen i hjärtat av Blekinge län, är en dynamisk och naturskön kommun som erbjuder en hög livskvalitet för sina invånare. Med en befolkning på cirka 32,000 personer kombinerar Karlshamn småstadens charm med närheten till storstadens möjligheter, vilket skapar en unik balans mellan det lugna och det pulserande. Karlshamns kommun som strävar efter att vara en trygg plats att leva, arbeta och besöka. Om arbetsplatsen; Kommunledningskontore... Visa mer
Karlshamns kommun, belägen i hjärtat av Blekinge län, är en dynamisk och naturskön kommun som erbjuder en hög livskvalitet för sina invånare. Med en befolkning på cirka 32,000 personer kombinerar Karlshamn småstadens charm med närheten till storstadens möjligheter, vilket skapar en unik balans mellan det lugna och det pulserande. Karlshamns kommun som strävar efter att vara en trygg plats att leva, arbeta och besöka.
Om arbetsplatsen; Kommunledningskontoret
Kommunledningskontoret tillhör kommunstyrelseförvaltningen och på din enhet finns funktionerna: juridik, folkhälsa, integration, civilberedskap, alkoholhandläggning, informationssäkerhet samt utredningsresurs. Din närmsta chef är biträdande förvaltningschef för Kommunstyrelseförvaltningen.
Arbetsuppgifter
Vi söker en person som tycker om att jobba strategiskt med långsiktiga mål för att öka tryggheten för de som bor, verkar och vistas i vår kommun men även operativt med ett stort kontaktnät, internt och externt.
I juli 2023 trädde lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete i kraft. Lagens syfte är att ge kommuner förutsättningar att bedriva ett effektivt brottsförebyggande arbete. Lagen ställer krav på att detta ska ske på ett kunskapsbaserat sätt och i samverkan med polis och andra aktörer. Genom den nya lagen förbättras förutsättningarna ytterligare för att stärka, förädla och skapa riktning i kommunens arbete kring brottsförebyggande och trygghetsskapande frågor utifrån en bred ansats.
Karlshamns kommun har i dag en välfungerande samverkan med andra myndigheter inom området. Tillsammans skapar vi en gemensam lägesbild och utifrån den tas åtgärdsförslag fram.
Som brottsförebyggande samordnare ansvarar du för utformande och upprättande av styrdokument. Du samordnar och processleder förebyggande och främjande insatser som syftar till att skapa ett tryggare Karlshamn.
Du är ansvarig tjänsteperson för lokala BRÅ (Brottsförebyggande rådet). Rådet rapporterar och bereder främst ärenden till utskottet för trygghet, kultur, fritid och folkhälsa som ligger under kommunstyrelsen.
En mindre del av tjänsten innefattar alkoholhandläggning med både utredning vid ansökan om alkoholtillstånd och tillsynsärenden. Det är handläggarens uppgift att granska handlingar och ge stöd till sökande under hela processen. Handläggaren utreder dessutom brister som uppmärksammas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt alkohollagens bestämmelser när detta krävs. Det kan vid behov även ingå viss tillsyn ute på fält under obekväm arbetstid.
Kvalifikationer
Högskole-/Universitetsexamen inom socialhållbarhet, statsvetare, kriminolog eller annan utbildning som arbetsgivaren anser är relevant
Flera års erfarenhet av strategiskt och operativt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet på större myndighet.
Vana att jobba med administration kopplat till myndighetsutövning
Erfarenhet av myndighetsgemensam samverkan
Behärska svenska språket flytande i tal och skrift
B-körkort

Meriterande är erfarenhet av
Myndighetsutövning kopplat till alkoholhandläggning
Goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Vi vill att vår kommande brottsförebyggande samordnare är initiativtagande och brinner för sitt uppdrag. Som medel att uppnå målet tar du ansvar för god samverkan och för att bygga relationer. Du är nyfiken och inlyssnande och har lätt att förstå andra vilket gör dig duktig på att fånga essensen och därmed vara det kvalitativa stödet som verksamheten behöver. Som grund i relationsbyggandet finns din förmåga att leda, både dig själv och andra på ett tryggt, inkluderande och tillitsfullt sätt.
Information om tjänsten
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Som anställd i Karlshamns kommun får du ta del av våra förmåner som bland annat erbjuder aktiviteter med samarbetspartners för motion och hälsa. Möjlighet att semesterväxla, samt möjlighet till distansarbete i mindre omfattning om verksamheten tillåter.
För frågor och tjänsten kontakta biträdande förvaltningschef Christina Svensson 0454– eller [email protected]
Vision, Julia Solokof, 0454-811 02
Sista ansökningsdag är 2024-10-16.
Hjärtligt välkommen med din ansökan till oss på Karlshamns Kommun!
Du kan läsa mer om hur Karlshamns kommun arbetar med rekryteringar HÄR Så jobbar vi med rekrytering - Karlshamns kommun Visa mindre

Yrkesinformatör

Vård och omsorg i Sverige står inför stora rekryteringsutmaningar närmsta åren. Sveriges befolkning blir äldre och personer i arbetsför ålder som kan arbeta i detta välfärdsområde blir färre. Samtidigt ser vi att många ungdomar och arbetssökande inte har en rättvisande bild och förståelse för vad yrkena inom vård och omsorg innebär. I Karlshamn satsar vi på att öka förståelsen för området och sprida de genuina fördelar som ett arbete inom vård och omsorg ... Visa mer
Vård och omsorg i Sverige står inför stora rekryteringsutmaningar närmsta åren. Sveriges befolkning blir äldre och personer i arbetsför ålder som kan arbeta i detta välfärdsområde blir färre. Samtidigt ser vi att många ungdomar och arbetssökande inte har en rättvisande bild och förståelse för vad yrkena inom vård och omsorg innebär.

I Karlshamn satsar vi på att öka förståelsen för området och sprida de genuina fördelar som ett arbete inom vård och omsorg innebär. Vi söker därför en yrkesinformatör med ansvar för att informera om våra yrken samt arbeta aktivt och inspirerande gentemot framtida medarbetare!

I Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad ingår äldreomsorg, Lagen om stöd och service (LSS), socialtjänst och arbetsmarknad samt hälso- och sjukvård. Förvaltningen har ca 1200 medarbetare som varje dag arbetar för att uppfylla de lagar och förordningar som finns för att bedriva omsorg, socialtjänst samt god och nära vård.

Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag som yrkesinformatör är att:
· Tillsammans med ambassadörer i verksamheten hitta och förmedla goda exempel och budskap som beskriver yrkesrollerna inom förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad.
· Paketera och marknadsföra hur det är att arbeta inom dessa yrken via tex sociala medier, annonsering och andra informationsplattformar.
· Söka upp, informera och inspirera potentiella medarbetare via tex. mässor, utbildningsanordnare, arbetsmarknadsenheten, praktikanter, feriearbetare samt pensionärer.
· Vara insatt i och informera om utbildningskrav och övriga krav som finns för befattningar inom förvaltningen i syfte att vägleda potentiella medarbetare till att söka praktik, utbildning och jobb.
· Ansvara för praktikplatssamordning inom förvaltningen, både praktiskt och utvecklande utifrån krav och överenskommelser via vård- och omsorgscollege, BTH med mera.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
· Högskole- /Universitetsexamen.
· God kommunikativ förmåga i tal och skrift samt social kompetens.
· God teknisk förmåga i sociala medier, presentationsverktyg med mera.
· B-körkort

Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbete samt erfarenhet av vård, omsorg, funktionsområdet, arbetsmarknad och/eller socialtjänst.

Vi tror du är en person som både kan arbeta självständigt och ta initiativ men samtidigt är inlyssnande och samarbetsinriktad. Du gillar att bygga nätverk inom och utanför den organisatoriska tillhörigheten.

Övrigt
Tillträde efter överenskommelse. Ordinarie arbetstid är dagtid mån – fre (40h/v) men andra arbetstider kan bli aktuella för tillfälliga dagar. Arbetstiden förskjuts då eftersom rätt till övertid inte föreligger.

Till anställningen hör de förmåner och kollektivavtalsrättigheter som följer med en anställning i Karlshamns kommun.

Enligt ett politiskt beslut ska Karlshamns kommun be om ett utdrag ur polisens belastningsregister i samband med denna anställning inom Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "kontrollera egna uppgifter" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

För mer information kontakta:
Verksamhetschef Maria Bengtsson, 0454-810 94 eller
Verksamhetschef Anna Ardegård, 0454-30758

Fackliga företrädare:
Vision
Kommunal
SSR

Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0454-810 00

Sista ansökningsdag:
2024-10-13 Visa mindre

Handläggare till gränspolisen region Syd, placering Karlshamn

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till gränspolissektionen i region Syd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Gränspolissektionen vid regionala operativa enheten i region Syd ansvarar för gränskontrollverksamheten i hela polisregionen. Gränspolissektion Syd har verksamh... Visa mer
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till gränspolissektionen i region Syd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Gränspolissektionen vid regionala operativa enheten i region Syd ansvarar för gränskontrollverksamheten i hela polisregionen. Gränspolissektion Syd har verksamhet i Kalmar, Växjö, Helsingborg, Landskrona, Karlshamn, Ronneby, Malmö och på Sturup/Malmö Airport. Sektionens uppdrag innefattar yttre och inre gränskontroll, verkställigheter samt utredning och spaning. Uppdraget innefattar även internationellt samarbete kopplat till gränspolisfrågor och efterlysningar.

Inom gränspolissektionen finns idag fyra verkställighetsgrupper samt en jourenhet för verkställigheter. Gruppernas uppdrag består bland annat av att verkställa personer med avvisnings- eller utvisningsbeslut som inte har rätt att vistas i Sverige.

Vi söker nu handläggare till verkställighetsgrupp 3, placeringsort Karlshamn.

ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget innebär att handlägga polisens verkställigheter av avvisnings- och utvisningsbeslut enligt utlänningslagstiftningen.

Huvudsaklig handläggning innefattar att:
• Arbeta fram underlag för att kunna verkställa beslut fattade av polisen, migrationsverket och allmänna domstolar.
• Samverka med förvarsenheter, Interpol, ambassadsamordningen, kriminalvården och offentliga biträden m.fl.
• Delta som föredragande i myndighetens förvarsförhandlingar.
• I vissa fall utföra transporter av den/de som ska verkställas eller tas i förvar, om du är polis.
• Ansvara för administrationen av egna ärenden.

Arbetet innebär även att du kan komma att medverka vid förhandlingsresor till utlandet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Polisexamen och/eller akademisk examen eller annan utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant i förhållande till arbetsuppgifterna.
• Minst ett års erfarenhet av att ha arbetat med ärendehandläggning inom offentlig förvaltning.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
• God kunskap i Microsoft Outlook och övriga Officeprogramvaror.
• Körkort för manuell växel med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av att, genom arbete, ha tillämpat utlänningslagstiftningen i rättslig verksamhet.
• Erfarenhet av att ha arbetat med ärendehandläggning som innefattar myndighetsutövning.
• Ytterligare språkkunskaper som är relevanta för gränspolissektionens uppdrag.

Arbetsuppgifterna ställer krav på god administrativ förmåga och sinne för att utveckla processer och arbetsmetoder i syfte att effektivisera arbetet med verkställigheter. Du behöver kunna prioritera och samordna arbetet utifrån en helhetssyn, även under tidvis stressande förhållanden. Du är noggrann och lösningsfokuserad. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi även att du behöver ha god samarbetsförmåga och en god kommunikativ förmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Anställning: Tillsvidareanställning som handläggare eller lägst polisassistent.
Placeringsort: Karlshamn
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Handläggare gräns, region Syd, operativa enheten, gränspolissektionen, verkställighetsgrupp 3.

Har du skyddad identitet, registrera dig inte i rekryteringssystemet utan kontakta HR-konsult Anne-Lie Holgersson, [email protected].

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan! Visa mindre

Administrativ handläggare

Tjänsten är placerad på Utbildningsförvaltningen i Karlshamn. Du kommer att arbeta i nära samarbete med övriga handläggare och tjänstepersoner på central förvaltning. Uppdraget innebär också mycket kontakter och dialog med rektorer/annan personal på skolor i kommunen. På utbildningsförvaltningen arbetar vi i nära samarbete med varandra och hjälps åt med arbetsuppgifter. Det innebär att när du har arbetstoppar finns det någon som stöttar dig och samtidigt b... Visa mer
Tjänsten är placerad på Utbildningsförvaltningen i Karlshamn. Du kommer att arbeta i nära samarbete med övriga handläggare och tjänstepersoner på central förvaltning. Uppdraget innebär också mycket kontakter och dialog med rektorer/annan personal på skolor i kommunen. På utbildningsförvaltningen arbetar vi i nära samarbete med varandra och hjälps åt med arbetsuppgifter. Det innebär att när du har arbetstoppar finns det någon som stöttar dig och samtidigt bistår du när någon annan har en intensiv arbetsperiod, vilket kan medföra att du ibland arbetar med andra uppgifter än de som ingår i ditt primära uppdrag. Arbetet på en utbildningsförvaltning innebär att man måste tycka att det är roligt att vara flexibel.



Primära arbetsuppgifter 



• Administrera och hantera ansökningar om skolskjuts för grundskola/anpassad grundskola och gymnasieskola, samt fatta beslut därom
• Administrera och hantera skolplacering förskoleklass/grundskola/grundsärskola samt skolplacering i årskurs 7, samt fatta beslut därom
• Skolpliktsbevakning och hantering av IKE (interkommunal ersättning) för grundskola och anpassad gymnasieskola
• Kontakt med myndigheter inom och utanför den kommunala organisationen


Uppdraget innebär i perioder mycket kontakt med vårdnadshavare och förutsätter att du är väl insatt i gällande regler/riktlinjer, kopplade till ovan ansvarsområden. Ett nära samarbete sker också med skolskjutssamordnare på Blekingetrafiken som planerar skolskjuts utifrån underlag från utbildningsförvaltningen.


Kvalifikationer 


För tjänsten krävs lägst gymnasieutbildning, gärna påbyggd med inriktning mot administration och information, samt relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget. Då de administrativa arbetsuppgifterna till största delen är databaserade ställer vi höga krav på användandet av olika dataprogram och IT-system.


Du som söker tjänsten har erfarenhet från arbete i en utbildningsorganisation med ovanstående arbetsuppgifter, eller andra uppgifter som arbetsgivaren bedömer likvärdiga och relevanta för rollen som administrativ handläggare hos oss. 


Du ska ha intresse och engagemang för den verksamhet vi bedriver, vara utvecklingsinriktad och våga pröva nya arbetssätt. Du ska kunna arbeta under stort eget ansvar, samtidigt som du kan samarbeta med olika aktörer. Detta förutsätter ett professionellt bemötande och flexibilitet samt förmåga att självständigt organisera, prioritera och strukturera arbetet. Du ska dessutom ha en mycket god kommunikativ förmåga och behärska det svenska språket i tal och skrift.


Stor hänsyn tas till personlig lämplighet. 


Låter detta intressant?


Välkommen med din ansökan!


Övrigt 


Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med beräknat tillträde oktober/november 2023 alternativt enligt överenskommelse.


Ange löneanspråk i ansökan. 


Enligt Skollagen(2010:800) skall den som erbjuds denna anställning visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du erbjuds tjänsten. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "skola eller förskola" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/. 


Välkommen med din ansökan och CV. 


För mer information kontakta 


Tomas Ringberg, förvaltningschef 0454-813 17


Madelaine Forsberg, administrativ samordnare, 0454-813 25 


Christina Gustafsson, Vision, 0454-811 89


Sista ansökningsdag 


2023-09-17 Visa mindre

Utredare till Brott i nära relation med placeringsort Karlshamn

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten i Region Syd behöver nu utöka våra team som arbetar med att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer. Vi söker dig som har ett genuint intresse och fallenhet för att arbeta med brott i nära relation och sexualbrott och den särskilda utmaning detta innebär vid utredningsverksamheten på utredningssektionen i Polisområde Blekinge Nordöstra Skåne. Du kommer att placeras i Karlshamn i en av polisområdets g... Visa mer
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten i Region Syd behöver nu utöka våra team som arbetar med att utreda brott mot särskilt utsatta brottsoffer. Vi söker dig som har ett genuint intresse och fallenhet för att arbeta med brott i nära relation och sexualbrott och den särskilda utmaning detta innebär vid utredningsverksamheten på utredningssektionen i Polisområde Blekinge Nordöstra Skåne. Du kommer att placeras i Karlshamn i en av polisområdets grupper för utredning av brott i nära relation/grova brott. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.


På utredningssektionen hanteras de brott som enligt brottskatalogen ska hanteras på polisområdesnivå såsom brott i nära relation mot såväl vuxen som barn, sexualbrott och grova våldsbrott. Hantering av frihetsberövade är vanligt förekommande vilket periodvis kräver korta handläggningstider och arbete under tidspress m.m.


ARBETSBESKRIVNING
Som utredare i en grupp för utredning av brott i nära relation (BINR) kommer du att handlägga brottsutredningar som skett i nära relation där vuxen och/eller barn är involverade. Vanligt förekommande brott är vålds- och sexualbrott i nära relation mot barn och vuxna. Arbetet innebär självständig handläggning och ansvar för brottsutredningar inom de brottskategorier som handläggs av sektionen under ledning av förundersökningsledare från polismyndigheten eller från åklagarmyndigheten, såväl med som utan frihetsberövade. I större resurskrävande utredningar är det vanligt förekommande att flera utredare arbetar tillsammans varför du även kommer att arbeta i grupp eller mer teambaserat emellanåt.
Arbetet präglas av många kontakter med såväl arbetskamrater, särskilt brottsutsatta, misstänkta, socialtjänst, skolpersonal, advokater och åklagare varför dina kommunikativa och sociala förmågor kommer att ställas på prov. Det förutsätts att du sätter dig in i och håller dig uppdaterad med aktuella och rådande regelverk och lagstiftning och är villig att genomgå utbildning och fortbildning inom angivna arbetsuppgifter.
I rollen som utredare ingår att objektivt värdera information från flera källor, ta fram specifika fakta, vikta och avgöra betydelsen av varje enskild information, dra slutsatser, bedöma samband mellan ett antal variabler och sammanfatta uppgifter till en logisk helhet. Du kommer att arbeta i komplexa ärenden som kan innehålla stötande eller obehagligt material. Uppdraget gör att du bl.a. tar fram och tar del av detaljerad information i brottsutredningar genom t.ex. förhör och förutsätter förståelse för och förmåga att hantera uppgifter med skyddsvärde. Då du blir en viktig del i förundersökningsprocessen krävs att du kan ta egna initiativ som leder förundersökningen framåt.
Arbetsuppgifterna är varierande och kräver att man har förmåga att självständigt lägga upp sitt arbete utefter de prioriteringar som råder inom området med samtida höga krav på att säkerställa den enskildes rättssäkerhet och rättstrygghet. Utredningsverksamheten är operativ och ställer krav på flexibilitet mellan prioriteringarna. Du arbetar främst i polisens olika IT-system och det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Vi förutsätter att du är van att arbeta med dator som främsta arbetsverktyg.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Polisexamen eller akademisk examen inom exempelvis beteendevetenskap, sociologi, juridik och kriminologi alternativt har du genom ditt arbetsliv erhållit kunskaper och erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
• Körkort för manuell växel, med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av självständigt brottsutredningsarbete inom Polismyndigheten
• Annan erfarenhet av utredning som bedöms relevant för funktionen t ex från Försäkringskassan, Migrationsverket, socialtjänsten och försäkringsbranschen.
• Erfarenhet av att analysera stora mängder informationsmaterial
• Genomförd utbildning brottsutredning för civilanställda utredare (10 veckor)
• Tidigare erfarenhet inom brottsområdet Brott i nära relation.
• Genomgått utbildning i utredningsmetodik brott i nära relation alternativt brott mot barn
• Erfarenhet av samverkan med externa aktörer som exempelvis socialtjänsten
• Erfarenhet/utbildning i förhörsmetodik eller motsvarande, t.ex. samtalsmetodik.
Personliga egenskaper:


En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du är:
• Strukturerad - håller deadlines, arbetar effektivt och är noggrann även under tidspress.
• Samarbetsförmåga - arbeta bra med andra så väl kollegor som samarbetspartners.
• Initiativtagande - ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen.
• Flexibel- förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det.
• Relationsskapande - tar ansvar för och är tillmötesgående och underhåller goda relationer.


Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Visa mindre